U bent niet tevreden over de bezoekersaantallen? Wat kunt u met zoekmachine optimalisatie bereiken?
Zoekmachine optimalisatie (SEO) is niet meer weg te denken uit de hedendaagse marketingmix. Met behulp van zoekmachine optimalisatie zorgt u dat uw website een hogere positie bereikt in de relevante zoekresultaten van zoekmachines. Zo bent u beter vindbaar en krijgt u meer relevante bezoekers naar uw website!
Comlinq ontwikkelt en implementeert daarom een zoekmachine optimalisatie strategie die naadloos aansluit op uw propositie en marketingdoelstellingen. Wij werken graag voor opdrachtgevers met ambitie, aan wie we onze unieke, marketinggedreven en resultaatgerichte werkwijze graag in de praktijk bewijzen.
Hoe werkt zoekmachine optimalisatie?
Zoekmachine optimalisatie richt zich op twee belangrijke onderdelen namelijk on-page en off-page factoren. Comlinq ontwikkelt op basis van doelstellingen een strategie met als inhoud een uitgebreide technische en inhoudelijke inventarisatie van uw website, keywords en externe factoren. Onderdelen van deze strategie zijn; zoekterm suggesties/optimalisatie, technische analyse van de website/webshop, tekst optimalisatie en content management. Belangrijk om te weten is dat zoekmachine optimalisatie geen eenmalige actie is , maar een doorlopend proces waarin continu verbeteringen worden doorgevoerd om u beter te positioneren dan uw concurrenten en om uw rendement te vergroten.
Een goede optimalisatie kan het volgende opleveren:
- Meer relevantere bezoekers op uw website
- Hoger conversie/rendement
- Lagere kosten per bezoeker (geen klik kosten)
Zoekwoord onderzoek
De eerste stap is een zoekwoord onderzoek. Hier wordt gekeken welke zoektermen uw doelgroep(en) gebruikt om uw product of dienst te vinden. Verder wordt gekeken welke zoektermen voldoende verkeer hebben en welke huidige zoektermen conversies genereren. Uiteindelijk worden aan de hand van deze gegevens i.c.m. de klant de zoektermen bepaald waarop het SEO traject wordt gebaseerd. Per zoekterm, dat onderdeel is van het SEO traject, zal gekeken worden welke (nieuwe) pagina binnen de website voor dit zoekterm geoptimaliseerd wordt.
Technische optimalisatie
De tweede stap (on page) van het optimalisatie traject is de technische optimalisatie van de website. In het plan van aanpak wordt duidelijk en inhoudelijk omschreven welke wijzigingen doorgevoerd moeten worden zodat de website zo goed mogelijk geïndexeerd kan worden door zoekmachines.
Content optimalisatie
De derde stap (on page) is zorgen dat de inhoud van de pagina’s “seo compliant” zijn. Het is van belang dat er relevante teksten, meta gegevens, etc worden gebruikt die aansluiten bij de gekozen zoektermen waarop het SEO traject is gebaseerd. Comlinq kan indien nodig deze teksten (her)schrijven.
Autoriteit optimalisatie
De vierde stap (off page) is het opbouwen van autoriteit en populariteit. Het is van belang om vanuit relevante sites op de juiste manier naar de website te linken (linkbuilding). Dit kan op verschillende manieren waaronder bloggen op de eigen website, Guest blogging, Online PR, multimedia (video), whitepapers, social media etc. Van belang is dat de organisatie op de juiste manier aanwezig is op internet. Hierbij is kwaliteit veel belangrijker dan kwantiteit.
Meten en bijsturen
De vijfde stap is het meten en bijsturen van alle onderdelen. Voor zoekmachine optimalisatie geldt alle aanpassingen op zowel technisch, content als autoriteit gebied het juiste effect moet hebben wat we doen doormiddel van het meten op zowel positie, verkeer en conversies. Op basis van metingen kunnen nieuwe actiepunten worden uitgezet ter verbeteringen van het SEO traject.
Alle stappen zullen samen met de strategie opgenomen worden in een SEO optimalisatie plan dat als rode draad gebruikt wordt binnen het SEO traject. Comlinq Internet marketing geeft inzicht door middel van maandelijkse managementrapportages in de verrichte werkzaamheden en de voortgang van het zoekmachine optimalisatie traject vertaald naar resultaat.